شكرستان

شش افسانه رايج درباره خواب و حقيقت آنها

خواب يكي از فعاليت هاي ضروري و طبيعي براي بدن و ذهن ما است. اما بسياري از ما درباره خواب اطلاعات كافي نداريم و به برخي از باورهاي غلط يا نيمه درست پايبند هستيم. در اين مقاله، به شش افسانه رايج درباره خواب و حقيقت آنها مي پردازيم.

افسانه ۱: هر كس بايد هشت ساعت در شب بخوابد

حقيقت: مدت زمان خواب مناسب براي هر فرد متفاوت است و به عواملي مانند سن، وضعيت جسماني، فعاليت روزانه و ژنتيك بستگي دارد. به طور متوسط، بزرگسالان نياز به هفت تا نه ساعت خواب در شب دارند، اما بعضي از افراد با كمتر يا بيشتر از اين مقدار خواب هم مي توانند سالم باشند. مهم تر از مدت زمان خواب، كيفيت خواب است. يك خواب كافي و باكيفيت باعث مي شود كه شما در روز پر انرژي، تمركز، خلاق و شاد باشيد.

افسانه ۲: خوابيدن قبل از نصف شب سودمندتر است

حقيقت: زمان شروع خواب براي هر فرد متفاوت است و به ساعت بيولوژيك يا سيركادين (circadian) آن بستگي دارد. سيركادين چرخه روزانه فعاليت هاي فيزيولوژيك و رفتاري را تنظيم مي كند و تحت تاثير نور و تاريكي قرار مي گيرد. بعضي از افراد سيركادين زودخواب (early bird) دارند و تمايل دارند زود به رختخواب بروند و زود بيدار شوند. بعضي ديگر سيركادين ديرخواب (night owl) دارند و تمايل دارند دير به رختخواب بروند و دير بيدار شوند. هر دو نوع سيركادين مي توانند باعث خواب كافي و باكيفيت شوند، مادامي كه با الگو و روال روزانه فرد هماهنگ باشند.

افسانه ۳: خوردن الكل قبل از خواب به خواب آوردن كمك مي كند

حقيقت: الكل مي تواند در كوتاه مدت باعث خستگي و خاموشي سيستم عصبي شود و به نظر برسد كه به خواب آوردن كمك مي كند. اما در بلند مدت، الكل باعث اختلال در ساختار و چرخه خواب مي شود و مانع از رسيدن به مراحل عميق خواب مي شود. همچنين، الكل مي تواند باعث افزايش ادرار، تعريق، خشكي دهان، سرگيجه، كابوس و سردرد شود و كيفيت خواب را كاهش دهد. بنابراين، بهتر است كه قبل از خواب از مصرف الكل خودداري كنيد يا حداقل آن را به حداقل برسانيد.

افسانه ۴: تماشاي تلويزيون يا گوشي قبل از خواب آرامش بخش است

حقيقت: تماشاي تلويزيون يا گوشي قبل از خواب ممكن است به نظر شما جذاب و سرگرم كننده باشد، اما در واقع به خواب آوردن شما كمك نمي كند. برخلاف فعاليت هاي آرامش بخش مانند خواندن كتاب، گوش دادن به موسيقي يا تنفس عميق، تماشاي تلويزيون يا گوشي باعث مي شود كه مغز شما به حالت بيداري و هيجان درآيد و هورمون ملاتونين (melatonin) را كه براي خواب آوردن لازم است، كاهش دهد. علاوه بر اين، نور صفحه نمايش تلويزيون يا گوشي نور آبي (blue light) دارد كه باعث اختلال در سيركادين شما مي شود و فكر مي كند كه هنوز روز است. بنابراين، بهتر است كه حداقل يك ساعت قبل از خواب از تماشاي تلويزيون يا گوشي پرهيز كنيد و در صورت امكان از عينك هاي محافظ نور آبي استفاده كنيد.

افسانه ۵: خوردن غذاي سنگين قبل از خواب باعث خواب بهتر مي شود

حقيقت: خوردن غذاي سنگين قبل از خواب ممكن است باعث شود كه شما سير و راحت حس كنيد، اما در واقع به خواب شما آسيب مي رساند. زيرا بدن شما بايد براي هضم غذاي سنگين فعاليت بالايي داشته باشد و اين باعث مي شود كه دماي بدن شما بالا رود و قلب شما سريع تر بزند.

https://seekingalpha.com/user/59210962/profile

https://lionofviennasuite.sbnation.com/users/TessaMaths22

https://www.spreaker.com/user/17300788

https://justpaste.it/c29zb

https://www.atlasobscura.com/users/tessamaths22

https://disqus.com/by/tessamaths22/about/

https://8tracks.com/tessamaths22

https://trello.com/u/tessamaths22

https://www.blogtalkradio.com/tessamaths22

https://visual.ly/users/tessamaths224/portfolio

https://www.viki.com/users/tessamaths22_676/about

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۳۵:۲۹ ] [ lover ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی